Seabiscuit
Egy film, amely tömegeket vonz a pályákra.
Októberben az angol mozik is bemutatják Seabiscuit című filmet, amelyet az USA-ban már két hónapja óriási érdeklődés mellett vetítenek. A 30-as évek egyik legismertebb lováról szóló mozitól az angliai lóversenyzés legfőbb szerve, a British Horseracing Board a versenyek iránti érdeklődés nagy arányú megélénkülését várja, mivel szerintük a potenciális lóversenyre járók rétege „mélységesen kihasználatlan”! A BHB a film minél nagyobb megismertetése érdekében komoly anyagi áldozatokat is vállalt: szponzorálják az országos bemutatót, a premier után nagy szabású partyt adnak, továbbá minden mozijegy mellé egy ingyen belépőt biztosítanak valamely közeli versenypályára, hogy a mozinéző élőben is megtapasztalhassa a vásznon látott izgalmakat. Ráadásként egy „The Seabiscuit Guide to Racing” című kiadvánnyal is elárasztják a filmszíházakat, amiből a turfkérdésekben járatlan érdeklődők fogalmat alkothatnak, hogy miért érdemes időnként egy igazi galoppos délutánt beiktatni a szabadidős programba.
A tengerentúlon a Seabiscuit az első négy héten 100 ezer dolláros bevételt hozott , ami átütő sikernek számít. A megtörtént eseten alapuló sztori egy kezelhetetlen ló, egy nehéz természetű tréner és egy érzékeny lelkületű zsoké története. A telivér tulajdonosa teszi még bonyolultabbá vagy inkább reménytelenebbé a helyzetet, hiszen a szerencsével ő mindig hadilábon állott. Erre tesz rá még egy lapáttal a történelmi háttér, hiszen a nagy gazdasági világválság éveiben inkább a kilátástalanság volt a jellemző a lehetőségek hazájában is. A készítők szerint a nézőt előbb utóbb magával ragadja a növekvő sikerek és az átmeneti kudarcok állandó váltakozása. Természetesen nem hiányozhatnak a szokásos szirupos részek sem, de összességében a film eredetinek hat, bár a történet valóban hihetetlen.
Az amerikai közönség által nagyon kedvelt „reménytelen küzdelem a sorscsapások ellen” típusú filmet kérdés, hogyan fogadják a ridegebbnek tartott angolok.
A Seabiscuit várhatóan jövőre érkezik Magyarországra. A hazai potenciális lóversenyrajongókat vajon mennyire sikerül a Kincsem Park felé irányítani? A magyar lóversenyzés (el)ismertségét pedig mindenképpen növelni kell. Nagyságrendekkel. A Seabiscuit szlogenje arra bíztat, hogy a cél soha nem elérhetetlen:
„Az odds hihetetlen volt, a győzelem csak álomnak tűnt, és valahogy mégis sikerült.” |