Amit a szállításról tudni kell
Az első versenyek alkalmával az a legjobb megoldás, ha az egyesület lószállító utánfutóját kéred kölcsön. Ha viszont gyakrabban urazol versenyekre, saját utánfutót kell beszerezned. Ha ez sikerül, független leszel.
A helyes választás
Mielőtt megvennél egy lószállító utánfutót, beható ismereteket kell szerezned. Az attraktív külső nem lehet fontosabb a biztonsági szempontoknál.
Utánfutó vagy transzportőr?
A két-három ló szállítására alkalmas transzportőrök (szállítóegységek) stabilak, és sokkal kényelmesebbek, mint egy aránylag szűk utánfutó. Ezenkívűl az út során jobban szemmel tudjuk tartani az állatokat. Az ár sajnos ennek megfelelően jóval magasabb. A hobbilovasok ezért többnyire egy-két ló szállítására alkalmas utánfutót vásárolnak.
Utánfutó és autó
A lovat szállító utánfutót csak megbízható, erős és nehéz autó húzhatja. Mindenesetre nehezebbnek kell lennie, mint az utánfutónak. A súly eloszlása azonban ugyanolyan fontos szerepet játszik. Az utánfutót elöl jobban meg kell terhelni, mint hátul. Ezenkívül ki kell egyensúlyozni és stabilizálni kell, hogy útközben ne legyen semmi probléma. A műszaki és mechanikai részletek ellenőrzéséhez szakembert kell bevonnunk. Csak így szavatolhatjuk az optimális biztonságot!
A méretek
Természetesen minden lóutánfutónak és transzportérnek meg kell felelnie a törvényes előírásoknak. Nem haladhatják meg a 260 centiméteres magasságot. A standard transzportér nagysága a közepes termetű lovakhoz igazodik, vagyis mintegy 168 centiméter marmagasságú lovak számára tervezték. A megtermett shire lovaknak természetesen valamivel magasabb utánfutóra van szükségük. Az egy ló szállítására tervezett utánfutónak legalább 130, a két lóra tervezettnek pedig legalább 165 centiméter szélesnek kell lennie.
Az utánfutó belső felszerelése
A belső térnek is meg kell felelnie bizonyos előírásoknak, hogy a lovak utaztatás közben biztonságban legyenek. Főleg használt utánfutó vásárlásánál kell igen körültekintőnek lennünk. A lovak vizelete tönkreteheti a padlót. Ezért védeni kell a nedvességtől, és rendszeresen ellenőrizni kell. A mellkasi és farreteszeket jól ki kell párnázni, nehogy sérülést okozzanak, a köztes fal pedig legyen erős, ugyanakkor elmozdítható. A szellőzés szempontjából mindenképpen fontos egy ablak, és ajánlatos a belső világítás beszerelése is.
Ez nem minden lószállítóhoz tartozik. Csak akik megengedhetik maguknak, azok vesznek ilyet...
Lehajtható rámpával vagy anélkül?
Megoszlanak a vélemények a lovat szállító utánfutók tekintetében. Mind a rámpával ellátott, mind az azt nélkülöző szállítókocsiknak vannak előnyei és hátrányai.
Az utánfutó hátul nyitott, hogy a lovak kényelmesen beszállhassanak. Egyes lovasok előnyben részesítik azokat az utánfutókat, amelyekbe a lovak beszállórámpán keresztül jutnak be. Mások az amerikai típusú szállítókra esküsznek, amelyek úgy nyithatók, akár egy szekrény. A lovak ebben az esetben rámpa nélkül szállnak a kocsiba, és némelyikük közben valóban kevesebb félelmet mutat. Hogy minden kívánságot kielégítsenek, a gyártók olyan modelleket is kínálnak, amelyek mind ajtókkal, mind pedig felhajtóajtóval vannak szerelve. Ez utóbbi többnyire csak a kiszálláskor használják. Minden esetben lennie kell azonban egy stabilizáló rendszernek (támasztékok vagy emelőbakok), hogy az utánfutó a lovak ki- és beszállításakor ne imbolyogjon.
Az első ajtó
A legtöbb lószállító autón elöl is található egy ajtó, amelyen keresztül a lovas bemehet a szállítótérbe. Néha elöl is felszerelnek egy rámpát, hogy a lónak ne hátrafele kelljen elhagynia a szállítóautót. A vélemények ezzel kapcsolatban is megoszlanak. Az első ajtó ellenőrzői azért bírálják a rendszert, mert a lónak meg kell hajolnia, hogy kiléphessen az oldalajtón, és közben megsértheti a csípőjét. Pártolói viszont azzal érvelnek, hogy a ló szívesebben száll ki és be, ha előre, s nem pedig hátrafele kell haladnia.
A kerekek
A szállítókocsi kerekeinek kifogástalanul gumiabroncsokkal kell rendelkezniük. Vizsgáld meg a nyomást és a kopást. A legjobb utánfutóknak négy kerekük van.
|